Zet je gaven intelligent en positief in, deel 2

Home / Hoogbegaafdheid / Zet je gaven intelligent en positief in, deel 2

Een paar weken geleden schreef ik een recensie/ervaringsverslag van het eerste deel van het boek ‘Hoogbegaafde volwassenen, zet je gaven intelligent en positief in’. Het komt niet zo vaak voor denk ik dat een recensie in twee delen geschreven wordt. Maar er zit zoveel in het boek dat ik daar gewoon goed de tijd voor wil nemen. En zo hebben jullie er volgens mij ook meer aan. Het eerste deel was wat meer theoretisch en dit tweede deel is praktischer. En inderdaad, het woord zelfhulpboek past hier prima. Maar wel op een manier die past bij hoogbegaafden: je krijgt wat grote lijnen en die mag je zelf verder invullen zoals ook het motto is: zet je gaven intelligent en positief in.

Hoe sluit ik aan én blijf ik mezelf

Het leven van een hoogbegaafd persoon gaat vaak niet over rozen. Daarover lazen we al in het eerste deel van het boek. In hoofdstuk 6 wordt ingegaan op de ‘oude pijn’ van vroeger en over wat relaties en vriendschap nu eigenlijk precies inhouden. Hoe kan je nu het beste aansluiten bij andere mensen en hoe doen andere mensen dat eigenlijk. Moet je je aanpassen aan de ander of kan je ook jezelf blijven.

De schrijvers Nauta en van Horssen schrijven dat veel hoogbegaafde volwassenen de voorkeur hebben voor een partner die intelligent is en hoog opgeleid. Interessant is ook het stuk over de hechtingsstijlen van hoogbegaafden. Hier gaat het dus niet over de hechtingsstoornis waar ik eerder over schreef, das wat anders. Het lijkt er op dat hoogbegaafden vaker een ambivalente hechtingsstijl hebben. Zo’n stijl ontstaat volgens de schrijvers wanneer ouders of verzorgers inconsistent zijn in de benadering van een kind, wat  ertoe leidt dat zij veralngen naar een intieme band en tegelijkertijd bang zijn voor afwijzing. Deze kinderen hebben vaak een lage zelfwaardering, blz 92.

Het lijkt mij zo dat dit alles te maken heeft met het hele gevoel van ambivalentie wat hoogbegaafden hebben jegens zichzelf en hun omgeving. Als je zelf zo wisselt of onzeker bent over je zelfbeeld is het ook lastig voor een ander om daar goed bij aan te sluiten. Een kip of het ei verhaal waarschijnlijk. Hier gaan de schrijvers verder niet op in.

Hoe kan ik leren van mijn conflicten en gebruik ik ze positief

Conflicten spelen een grote negatieve rol in het leven van hoogbegaafden. Daarom wordt er een hoofdstuk gewijd aan conflicten en pesten op het werk. Het grote gevoel voor rechtvaardigheid en het grote observatievermogen zorgen snel voor een conflict. Het hoofdstuk eindigt met een positieve draai aan het conflict: hoe breng je nu je idee wél handig zodat er geen conflict hoeft te ontstaan. De schrijvers Nauta en van der Waal geven op blz 106 een belangrijk advies: laat een belangrijk conflict niet koud worden maar ga er actief mee aan de slag. Ook als het conflict voor jou niet zo belangrijk is maar voor de ander wel, is het in belang van de wederzijdse relatie en je eigen gemoedsrust vaak zinvol om hier actief wat aan te doen’.

Hoe maak ik goede keuzes

Hoofdstuk 8 gaat over keuzesmaken. Noks Nauta en Rianne van de Ven maken inzichtelijk hoe het keuzeproces verloopt en plaatsen het in een context van autonomie, gedrevenheid en complexiteit. Thema’s die belangrijk zijn voor hoogbegaafde mensen. Citaat blz 122: ‘Als je je meer bewust wordt van jouw proces van kiezen en er zelf geen last meer van hebt, dan kun je er ook met anderen beter over communiceren. En zo kunnen anderen profijt hebben van jouw inzichten’.

Dit hoofdstuk zal voor veel mensen herkenbaar zijn. Ik herken de vragen in ieder geval wel bij mijzelf maar ook bij de mensen die ik mag spreken.

Over hoogsensitiviteit en hooggevoeligheid

Voor iedereen die wel eens wil weten of er wel een verschil is tussen hooggevoelige mensen en hoogbegaafdheid is hoofdstuk 9 een interessant hoofdstuk. De schrijvers gaan in vogelvlucht de kenmerken van hooggevoeligheid langs en betrekken daar verschillende onderzoeken en theorieën bij. Ook het onderzoek van Rianne van de Ven over de relatie tussen hoogbegaafdheid en hoog sensitiviteit komt voorbij. En tenslotte geven ze een aantal tips voor het omgaan met hooggevoeligheid.

Hoe leren hoogbegaafden

Als ik een coachee heb die in korte lijnen zijn school- en arbeidsverleden beschrijft die gekenmerkt wordt door faalervaringen dan denk ik al snel aan hoogbegaafdheid. Wisseling van schoolniveau, de raarste combinatie van opleidingen en werkplekken lijken er bij te horen. In dit hoofdstuk gaat het over hoe hoogbegaafden leren. Een belangrijk hoofdstuk als je jezelf of de hoogbegaafden die je coachen mag goed wilt begrijpen. Het is ook een lang hoofdstuk maar zo belangrijk dat ik er weinig over ga schrijven. Dan koop je het boek tenminste zelf. Aan het eind geven de schrijvers een paar leeradviezen:

  • leerstof: er zijn verschillende manieren om leerstof efficient en effectief te verwerken. Mindmappen, samenvatten bijvoorbeeld. Experimenteer en kijk zelf wat bij je past.
  • relatie met docent: probeer een goede relatie op met je docent zodat je goed met hem in gesprek kunt gaan.
  • medestudenten: medestudenten kan je niet uitzoeken. Zoek bij iedere student zijn kracht. Niet iedereen hoeft alles te kunnen wanneer je positief samen werkt.
  • toetsing: Informeer op tijd op welke manier er getoetst gaat worden zodat je je leerstrategie er op aan kunt passen. Ook kun je onderzoeken of je misschien op een andere manier mag laten zien dat je de stof beheerst.

Zet je gaven intelligent en positief in

Hoofdstuk 11 en 12 gaan er over hoe je je hoogbegaafdheid positief kan inzetten in je werk en hoe je een succesvolle hoogbegaafde zou kunnen worden. Welk werk zou bij je kunnen passen en welke organisatiekenmerken zijn nu eigenlijk gunstig voor hoogbegaafden? En op welke manier kan je nu het beste leidinggeven aan hoogbegaafden?

Als jij als hoogbegaafde steeds vast loopt in je werk of misschien zelfs een burn-out of bore-out hebt opgelopen krijg je hier wat handige handvatten. De handvatten zijn logisch en zullen worden aangereikt door alle hulpverleners en coaches. Maar als het over jou gaat is het waardevol om het gewoon even te lezen. In dit deel komt het stuk ‘zelfhulpboek’ echt goed uit de verf.

Zoals de schrijvers zelfs zeggen op pagina 174 “ hopelijk geeft het stof tot nadenken en inspiratie om positief naar je eigen leven te kijken”. 

En als het nu toch lastig is om positief naar je eigen leven te kijken of als je gewoon goed voor jezelf wilt zorgen is er tenslotte hoofdstuk 13 waar uit de doeken wordt gedaan op welke manier je een hulpverlener of coach zou kunnen vinden. Hoe hulpverlenersland werkt en welke soorten hulpverleners er te vinden zijn.

En dit hoofdstuk 13 is het eerste hoofdstuk waar ik minder enthousiast over ben. De nadruk ligt naar mijn mening op hulpverleners binnen de GGZ of andere hoog opgeleide therapeuten. Terwijl ik denk dat ook coaches en hulpverleners als maatschappelijk werkers en jongerencoaches prima coaching kunnen bieden. Mits er een klik is en er begrip is voor en kennis van de hoogbegaafdheid. De schrijvers schrijven deze voorkeur niet, dit is mijn eigen gevoeligheid op dit punt. Wars van protocollen immers.

Conclusie

In mijn recensie over het eerste deel van het boek was ik al erg positief. Ik vind nog steeds dat het boek verplichte stof zou kunnen/moeten zijn voor studenten Social Work, Pabo, docentenopleidingen en alle andere opleidingen waar mensen worden opgeleid te werken met mensen. Mensen die ook wel eens hoogbegaafd zouden kunnen zijn. Zeker deel 1.

Deel 2 is misschien meer geschikt voor de hoogbegaafde studenten en hoogbegaafde volwassenen zelf. Als zelfhulpboek, als boek om jezelf beter te leren begrijpen. Herkenbaar en waardevol. En naar mijn mening is dit boek duidelijk door hoogbegaafde schrijvers geschreven: breed, top down, gedetailleerd en op het juiste moment algemeen, begrippen worden goed uitgelegd. En het uitgangspunt zet je gaven intelligent en positief in is gewoon een prettige.

Had je deel 1 nog even gemist dan zou je die misschien eerst even moeten lezen.

zet je gaven intelligent en positief in hoogbegaafde volwassenenHoogbegaafde volwassenen
Zet je gaven intelligent en positief in
Noks Nauta en Rianne van de Ven (redactie)
isbn 9789491757440, 208 blz. € 24,50

Je kan het boek bestellen via de site van BBPublishers. Ik kreeg van hen het recensie-exemplaar toegestuurd, waarvoor dank. Misschien wil je eerst een inkijkexemplaar bekijken.

Ben benieuwd wat jij van het boek vindt!

(de link naar de BBPublisher is geen affliatelink, de bol.com advertentie hieronder wel)

It's only fair to share...Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Lees dit ook eens

4 Comments

  • […] Het boek is geschreven in twee delen en dat geeft mij de gelegenheid om ook in twee blogs aandacht te geven aan het boek. Deel I gaat vooral over het ‘wat’ van en rond hoogbegaafdheid. Deel II gaat over het ‘hoe’. Onderin dit verhaal schrijf ik mijn conclusie en geef ik de link naar de webshop van BBP. (update,deel 2 heb ik ondertussen ook gepubliceerd). […]

  • Origanum

    Je geeft aan dat je het met de visie van het laatste hoofdstuk niet eens bent. Maar je geeft eerder in de recensie aan dat je lid van mensa mocht worden na het maken van de test… Lijkt mij dat jij in potentie een hoog opgeleide bent, die in een functie zit die anders suggereert… Oftewel je behoort wel bij de groep (je hebt trouwens overal slechte EN goede mensen in elke beroepsgroep en dat is ok).
    Bottom line is dat ik dit boek even voor mezelf aanschaf. ‘Op inzicht uit’ is een mooi doel als je toch overwerkt thuiszit (ja meerdere keren keihard je hoofd stoten enzo, been there done that).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zal ik jou zelf even bellen?