Blog

Home / Blog
Verwende jongeren confrontatie in het zwembad

Verwende jongeren confrontatie in het zwembad

Jongeren en studenten
Over verwende jongeren, pragmatische keuzes en schreeuwende babyboomers. Vakantie in Frankrijk. Omdat het kan! Omdat het vanwege het weer wel moest. Tenminste, dat vonden wij. Twee jonge ouders uit de pragmatische patatgeneratie. Al heb je een camping gereserveerd in de Achterhoek, als Weeronline het signaal geeft beslissen we de avond ervoor dat we naar Frankrijk gaan. Oplossingsgericht omdat de kansen open liggen. Zo doen wij dat. Camping met een klein zwembadje omdat bijna iedere camping een zwembad heeft. Nou vooruit, we hadden er speciaal naar gezocht: klein, rustig, zwembadje een geen stacaravans. Want daar houden we niet van. Zo vastgeroest, zo onbeweeglijk, zo kansloos. Dan liever de overnachters die hun kansen zien om nog verder te reizen, nog verder van huis, nog mooier weer. Omdat het kan. Niet omdat het…
Read More
Op de plaats rust

Op de plaats rust

Onderwijs
De zomervakantie breekt aan! Voor mij betekent het dat ik gedurende de zomervakantie even geen nieuwe cliënten ga aannemen. Een goede tijd om rust te nemen, na te denken en bij de kinderen te zijn. Dus even geen coaching en leerlingbegeleiding. Waarschijnlijk zullen er gedurende deze tijd ook even geen nieuwe blogs verschijnen. Meer doen op gebied van leerlingbegeleiding Ik merk dat de pagina's over leerlingbegeleiding en studentenoaching steeds vaker gelezen worden. Dit hoort wel bij de verwachte ontwikkeling van het passend onderwijs. De begeleiding is eerst helemaal de school ingetrokken binnen veel onderwijsinstellingen. En langzamerhand komt de vraag naar leerlingbegeleiders die meer tijd en expertise hebben weer terug. Uiteraard gaat dit ook hand aan hand met het lerarentekort. Ik zou erg graag weer meer samenwerken met mensen in het…
Read More
Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

Hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen; school doe niet te leuk!

Onderwijs
Dat het warm is, is niemand ontgaan. Maar wist je dat heel veel mensen die gevoelig zijn voor allerlei prikkels ook extra gevoelig kunnen zijn voor warmte? Werk jij op een school? Ga er gerust van uit: hitte is vervelend voor gevoelige leerlingen. Vanwege de warmte maar ook vanwege alles wat er omheen gebeurt tijdens warm weer. Dus doe alsjeblieft niet te leuk met dit warme weer. Warmte is een prikkel Als je er zelf geen last van hebt dan moet iemand je het vertellen. Warmte en koude zijn ook prikkels. Warmte kan een flinke belemmering zijn om normaal te functioneren. De zon is een sensatie op je huid die teveel kan worden. De warmte kan zo overheersend zijn dat het niet meer alleen gaat over temperatuur. Mensen kunnen zich…
Read More
Ook jongerencoach voor reformatorische jongeren!

Ook jongerencoach voor reformatorische jongeren!

Jongeren en studenten
Pas zag ik een artikel voorbijkomen vanuit het Reformatorisch Dagblad. Ik denk dat het via Twitter was of via de site voor Refojongeren Puntuit die ik vanuit mijn eigen bedrijfspagina op Facebook een beetje volg.  Ook reformatorische jongeren zijn jongeren immers dus daar wil ik een hoop van mee krijgen. Ik ben ook jongerencoach voor reformatorische jongeren. Waarom vind ik dat zo nodig om het op te schrijven? Het is toch al wel duidelijk dat ik een christelijke jongerencoach ben die 'dus' graag met christelijke jongeren werkt? Nou, ik schrijf het omdat ik de laatste tijd merk dat deze website over jongerencoaching regelmatig 'bekeken' wordt via de netwerken van reformatorische scholen. Dus wie weet zijn reformatorische jongeren of reformatorische docenten zijn op zoek naar een coach of leerlingenbegeleider. Misschien voelen…
Read More
Met hoogbegaafde leerlingen in het museum

Met hoogbegaafde leerlingen in het museum

Hoogbegaafdheid
Vlak voor de meivakantie was ik als begeleider mee met hoogbegaafde leerlingen in het museum. Mijn zoontje zit in een 'particuliere' plusklas die buiten het passend onderwijs valt maar ondertussen vreselijk passend en heel veel onderwijs is. En ik mocht mee als chauffeur en begeleider. In het museum deden ze vreselijk hun best om de leerlingen te vermaken. Deze kinderen van 5-8 jaar kwamen hunkerend naar binnen omdat ze verwachtten veel te mogen ontdekken deze ochtend. Maar de medewerkers deden vooral hun best om hun eigen ingesleten verhaaltje over te brengen. Eigen inbreng van de hoogbegaafde leerlingen werd niet erg op prijs gesteld. En het zwijgen van deze leerlingen als antwoord op de vragen van de medewerkers werd helemaal niet op prijs gesteld. De tentoonstelling ging over verzamelen. Iets wat…
Read More
Zet je gaven intelligent en positief in, deel 2

Zet je gaven intelligent en positief in, deel 2

Hoogbegaafdheid
Een paar weken geleden schreef ik een recensie/ervaringsverslag van het eerste deel van het boek 'Hoogbegaafde volwassenen, zet je gaven intelligent en positief in'. Het komt niet zo vaak voor denk ik dat een recensie in twee delen geschreven wordt. Maar er zit zoveel in het boek dat ik daar gewoon goed de tijd voor wil nemen. En zo hebben jullie er volgens mij ook meer aan. Het eerste deel was wat meer theoretisch en dit tweede deel is praktischer. En inderdaad, het woord zelfhulpboek past hier prima. Maar wel op een manier die past bij hoogbegaafden: je krijgt wat grote lijnen en die mag je zelf verder invullen zoals ook het motto is: zet je gaven intelligent en positief in. Hoe sluit ik aan én blijf ik mezelf Het…
Read More
Hoogbegaafde volwassenen een nieuw boek! deel 1

Hoogbegaafde volwassenen een nieuw boek! deel 1

Hoogbegaafdheid
Deze week is op 11 maart tijdens het symposium '15 jaar hoogbegaafden aan het werk' het nieuwe boek over hoogbegaafde volwassenen uitgereikt aan Lavina Meijer. Lavina Meijer is een hoogbegaafde harpiste. Het boek staat onder redactie van Noks Nauta en Rianne van de Ven en is uitgegeven door Big Business Publishers. Ik dank de uitgever voor het beschikbaar stellen van het boek. Het boek is geschreven in twee delen en dat geeft mij de gelegenheid om ook in twee blogs aandacht te geven aan het boek. Deel I gaat vooral over het ‘wat’ van en rond hoogbegaafdheid. Deel II gaat over het ‘hoe’. Onderin dit verhaal schrijf ik mijn conclusie en geef ik de link naar de webshop van BBP. (update,deel 2 heb ik ondertussen ook gepubliceerd). Ik heb interesse…
Read More
Zal ik jou zelf even bellen?